F.A.Q

Frågor och Svar | Stomi

Nedan har vi samlat hundratals frågor och svar om hur det är att leva med stomi eller en stomipåse. Använd filtreringen eller sökfunktionen nedan för att navigera bland frågorna!

Vanliga frågor & svar om stomi

Vad gör jag om jag behöver en produkt för min stomi som inte ingår i högkostnadsskyddet?

Om du upplever att du behöver en stomiprodukt som inte ingår i högkostnadsskyddet, finns det flera vägar att gå beroende på varför du behöver just den produkten och hur viktig den är för din livskvalitet. Här är några alternativ:

Betala privat: Du kan köpa produkten själv, men då gäller inte högkostnadsskyddet. Det innebär att du står för hela kostnaden, och den räknas inte in i din frikortsperiod.

Prata med din vårdgivare: Beskriv varför just den produkten är viktig för dig – t.ex. bättre passform, mindre hudirritation, eller enklare hantering. Be om att få prova likvärdiga produkter som ingår i förmånen. Det kan finnas alternativ som fungerar lika bra.

Sök ekonomiskt stöd: Du kan undersöka om du har rätt till merkostnadsersättning via Försäkringskassan, särskilt om du har en funktionsnedsättning eller långvarig sjukdom. Observera att reglerna har blivit strängare, och produkter utanför högkostnadsskyddet ger inte alltid rätt till ersättning.

Jämför priser hos olika leverantörer: Vissa apotek erbjuder rabatter eller andra lösningar för produkter utanför förmånen. Det kan vara värt att kontakta tillverkaren direkt – ibland erbjuder de provpaket eller kampanjer.

Kan jag påverka vilka produkter jag får utskrivna?

Ja, du har rätt att påverka vilka produkter du får utskrivna – särskilt enligt Patientlagen (2014:821) som betonar din rätt till delaktighet i vården.

Vad du har rätt till:

  • Information om alternativ: Vårdpersonalen ska informera dig om vilka produkter som finns tillgängliga, hur de fungerar och vilka för- och nackdelar de har.
  • Delaktighet i beslut: Du har rätt att vara med och bestämma vilken behandling eller vilka hjälpmedel som passar dig bäst.

Hur du kan påverka:

  • Berätta om dina behov och preferenser – t.ex. om en viss stomiprodukt fungerar bättre för din hud eller livsstil.
  • Be om att få prova olika produkter innan du bestämmer dig.
  • Om du har erfarenhet av en viss produkt, dela din erfarenhet med din vårdgivare
Vem bestämmer vilka produkter som omfattas av högkostnadsskyddet?

Det är Tandvårds- och läkemedelsförmånsverket (TLV) som har uppdraget att besluta vilka läkemedel och förbrukningsartiklar – som till exempel stomiprodukter – som ska ingå i högkostnadsskyddet.

Så här går det till:

  • TLV gör en hälsoekonomisk bedömning av varje produkt: nyttan för patienten vägs mot kostnaden.
  • Endast produkter som är receptbelagda och godkända av TLV kan omfattas av läkemedelsförmånen.
  • Beslutet baseras på vetenskapliga underlag, klinisk effekt, och kostnadseffektivitet.
  • Exempel på produkter TLV kan godkänna:
    • Läkemedel mot kroniska sjukdomar
    • Hjälpmedel som insulinpennor eller stomipåsar
    • Förbrukningsartiklar som behövs för att tillföra läkemedel eller för egenkontroll
Ingår alla stomiprodukter i läkemedelsförmånen?

Nej, inte alla stomiprodukter ingår i läkemedelsförmånen – endast de som är godkända av Tandvårds- och läkemedelsförmånsverket (TLV) omfattas av högkostnadsskyddet

  • För att produkten ska omfattas krävs receptförskrivning av behörig vårdpersonal.
  • Du kan hämta ut godkända produkter på valfritt apotek.
  • TLV gör en individuell bedömning av varje produkt utifrån nytta, pris och tillgänglighet
Hur länge gäller mitt frikort för stomiprodukter?

Ditt frikort för stomiprodukter gäller i 12 månader från det datum då du når högkostnadsgränsen – alltså när du har betalat totalt 3 800 kronor för produkter som ingår i läkemedelsförmånen.

Så fungerar det:

Startdatum: Din högkostnadsperiod börjar den dag du gör ditt första inköp inom läkemedelsförmånen.

Frikortet aktiveras: När du når maxbeloppet under perioden, får du ett frikort som gäller resten av de 12 månaderna beräknat från startdatum.

Hur vet jag att jag har nått gränsen för högkostnadsskyddet?

Så vet du att du har nått gränsen för högkostnadsskyddet:

När du har betalat totalt 3 800 kronor för läkemedel och stomiprodukter som ingår i läkemedelsförmånen under en tolvmånadersperiod, får du ett frikort. Det innebär att du inte behöver betala mer under resten av perioden.

Så här kan du hålla koll:

  • Apoteket informerar dig: När du hämtar ut produkter på recept, meddelar apotekspersonalen om du har nått gränsen och att du nu har ett frikort.
  • Digitalt frikort: I de flesta regioner registreras frikortet automatiskt i apotekens system. Du behöver inte göra något själv.
  • E-hälsomyndigheten håller koll: Alla dina köp registreras i en nationell databas som apoteken har tillgång till.
  • Du kan fråga på apoteket: Be personalen kontrollera hur mycket du har betalat hittills och om du är nära gränsen.

 

Laddas