En dag på avdelning 6 i Västerås
Ingen dag är den andra lik för Ismira. Varje morgon börjar hon med att stämma av på avdelningen om dagens patienter och om det behövs stöd på andra avdelningar eller i hemsjukvården. Ett par gånger i veckan träffar/stämmer hon också av med stomimottagningen. Huvuduppdraget är tydligt, att koordinera all stomivård på avdelningen.
Det innebär bedömningar, stomimarkeringar, preoperativa möten, patientutbildning och träning, men också att vara den första trygga kontakten efter en operation.
”Jag försöker att följa patienten genom hela vårdförloppet, från den första informationen till samtalet innan hemgång. Då pratar vi om allt från produkter och kost till recept och återbesök,” förklarar hon.
ILCO-priset 2019, ett bevis på hjärta och kompetens
2019 belönades Ismira med ILCO:s pris, en utmärkelse som kollegorna nominerade henne till. Priset går varje år till en person som visat extra engagemang inom stomi.
”De ville uppmärksamma mitt engagemang och att jag verkligen brinner för det jag gör. Det betydde otroligt mycket,” berättar hon stolt.
”Jag är extra glad eftersom jag är undersköterska. Priset visar att det finns många duktiga undersköterskor runt om i landet som gör skillnad varje dag.”
I Zambia saknas ofta både material och kunskap. Många patienter får ingen förklaring efter operationen och får klara sig själva med mycket begränsade resurser.
”Vissa fick bara två påsar efter operationen, om de hade tur. Andra hade inga alls och använde till och med brödpåsar som stomipåsar. Det var hjärtskärande,” berättar Ismira.
Konsekvenserna blir allvarliga: dålig hygien, hudproblem och socialt utanförskap. Barn med stomi får ibland inte ens gå i skolan. Resan gav henne ett nytt perspektiv.
”Vi gjorde vad vi kunde, gav grundläggande utbildning, informerade om stomicentrum och delade ut lite material. Det kändes meningsfullt även om behoven var enorma, man inser hur bra vi faktiskt har det här hemma, och hur lätt det är att ta det för givet. Jag kom hem med en ännu starkare vilja att hjälpa” säger Ismira.

Stomicenter i Zambia FOTO: Privat
Trygghet och stöd, alltid i centrum
När man träffar Ismira som patient kan man förvänta sig både trygghet och förståelse.
”Jag vill vara den där personen man kan luta sig mot när det känns som svårast. Någon som avdramatiserar och hjälper patienten att hitta tillbaka till livet igen,” säger hon.
Ismiras tips till både patienter och kollegor
”Acceptera aldrig läckage. Sök hjälp och få det åtgärdat, det finns alltid en lösning,” säger hon bestämt.
Till kollegor runt om i landet har hon ett tydligt råd:
”Ge ansvar och utrymme till en undersköterska som vill engagera sig. Utbilda, samarbeta och våga låta någon växa i rollen. Det har gjort stor skillnad för oss i Västerås, vi har ett mycket bra samarbete med stomimottagningen”
Skicka stafettpinnen vidare
Innan samtalet avslutas berättar Ismira vem hon gärna skulle vilja se intervjuad härnäst:
”Jag vill gärna skicka vidare till Gerd i Norrtälje. Jag är intresserad av hur de jobbar med hembesök och det vore intressant att höra hur de får ihop allt där,” säger hon med nyfikenhet i rösten.



















